25. Oktobar 2013

247.inddSandžak – Neznalica ne uzima u obzir prioritete, niti pravi razliku između stepena dobra i količine zla. On često ima isti odnos prema onome što je naređeno kao farz i onome što je preporučeno da se čini. Ovakvi izjednačuju sprječavanje strogo zabranjenog i onog što je samo pokuđeno. Ne prave razlike oko onoga u čemu se ulema složila i onih stvari u kojima njihov stav nije jedinstven. Oni ne razmišljaju o stanju pojedinca, grupe ili naroda kojem se obraćaju. Životni uslovi, političko-ideološka ostrašćenost, poznavanje vjere, adeti sredine, navike i sfere interesa ljudi koje pozivamo, te mnogi drugi uslovi i specifičnosti koje nismo spomenuli, od suštinske su važnosti da ih upoznamo kako bi bili uspješni u našem pohodu pozivanja na dobro.

U svakom vaktu postoje pojedinci ili više njih koji pozivaju ljude da čine dobro, a da se klone zla i nevaljala posla. Ukoliko ne postoje pozivači na dobro onda će zlo nadvladati i neminovno dovesti do širenja nemorala i kriminala, što ubrzano vodi ka propasti ljudske civilizacije.

Ustrajnost u ovom hairli poslu je neophodna, a posebnu motivaciju za to daju kur'anski ajeti i Poslanikovi a.s. hadisi koji traže od ljudi da među njima neko poziva na dobro i da se čini dobro. Uzvišeni Gospodar zato obećava posebne nagrade onima koji ustraju na putu haira i širenja vjere. U hadisi šerifu, kojeg od Poslanika a.s. prenosi Ebu Hurejre r.a., kaže se: “Ko poziva na pravi put ima nagradu onih koji ga slijede, a to neće njihovu nagradu nimalo umanjiti. A ko poziva u zabludu ima grijeh poput onih koji ga slijede, a to neće njihove grijehe nimalo umanjiti.” Allah dž.š. u suri Ali Imran u 104. ajetu veli: “I neka među vama bude onih koji će na dobro pozivati i tražiti da se čini dobro, a od zla odvraćati – oni će šta žele postići.”

Onima kojima se Allah dž.š. smilovao da krenu putem misionara dobra nije dovoljno samo posjedovanje čvrste volje, već je potrebno i veliko znanje, strpljivost i blagost. Pojedini učenjaci, poput Ibn Tejmije, smatraju da su ovo osnovne osobine koje mora posjedovati onaj što želi upućivati na dobro, a odvraćati od zla.

Muaz ibn Džebel r.a. prenosi da je Muhammed a.s. rekao: “Znanje je vodič djelu.” Dakle, onaj koji hoće popravljati stanje ljudi, ukoliko ne bude imao znanja, više će štete nanijeti nego dobra učiniti. Neznalica ne uzima u obzir prioritete, niti pravi razliku između stepena dobra i količine zla. On često ima isti odnos prema onome što je naređeno kao farz i onome što je preporučeno da se čini. Ovakvi izjednačuju sprječavanje strogo zabranjenog i onog što je samo pokuđeno. Ne prave razlike oko onoga u čemu se ulema složila i onih stvari u kojima njihov stav nije jedinstven. Oni ne razmišljaju o stanju pojedinca, grupe ili naroda kojem se obraćaju. Životni uslovi, političko-ideološka ostrašćenost, poznavanje vjere, adeti sredine, navike i sfere interesa ljudi koje pozivamo, te mnogi drugi uslovi i specifičnosti koje nismo spomenuli, od suštinske su važnosti da ih upoznamo kako bi bili uspješni u našem pohodu pozivanja na dobro. Omer ibn Abdul Aziz r.a. je rekao: “Ko bude obožavao Allaha bez znanja, više će pokvariti nego što će popraviti.” Dakle, znanje prije naređivanja i zabranjivanja. Ako ne budemo imali znanje, ako ne učimo znanje, onda će i naše djelo biti nevaljalo i više ćemo nanijeti štete nego haira.

Pored znanja, strpljivost je jako bitna u uspješnom nastupu daije. Ljudi se razlikuju kao prsti na ruci i još više. Navike, narav, huja, ćud, hir, brzina, umišljenost, egoizam, strasti, apetiti, skolonosti, između ostalog, uzroci su nerazumijevanja i nepoštovanja među ljudima. O predrasudama da i ne govorimo. Ajnštajn je rekao: “Lakše je razbiti atom nego predrasude.” Rasa, nacija, boja kože u islamu ne igraju nikakvu ulogu jer su muslimani braća. Iz ovoga proizilazi tolerantan stav prema svim narodima jer smo svi stvoreni od Allaha dž.š. Otac nam je Adem a.s., a mati hazreti Hava. Uostalom, kako ćemo nekoga pozivati na dobro ako nemamo minimum praga tolerantnosti. Iako učeni daije ovo znaju, moraju biti strpljivi i svjesni da oni koje odvraćaju od zla i upućuju na dobro, često, iz raznoraznih razloga, ovo neće odmah shvatiti, niti prihvatiti. Ljudima posebno teško pada ukazivanje na greške, savjetovanje i upozoravanje. Zato, misionar mora biti strpljiv i davati ljudima vremena da nauče i prihvate poziv na dobro. Neka niko ne očekuje od ljudi iskazivanje pohvale i ljubaznosti zbog hizmeta kojeg prema njima čini. Ako se neko ovome nada nije stekao pravo znanje. Zato strpljiv budi i ne odustaj, jer Allah to od tebe traži, a nagradu samo od Njega očekuj. “I strpljiv budi! Allah, doista, neće uskratiti nagradu onima koji dobra dijela čine.” (Hud, 115)

Blagost je osobina koja donosi plodove u pozivu na dobro i odvraćanje od zla. Muslim r.a. prenosi hadis u kome Poslanik a.s. veli: “U čemu se nađe blagost – ukrasi ga, a u čemu se nađe grubost – unakazi ga.” Takođe je Muhammed a.s. rekao: “Allah je Blag i voli blagost i sa njom daje ono što ne daje sa grubošću.”

Svjedoci smo da se u zadnjih nekoliko godina ili duže u našem kraju pojavilo na desetine nekakvih misionara, daija, pozivača, koji svojim jezikom, djelom i ponašanjem više štete muslimanima i drugima nego što doprinose širenju čiste vjere. U jednoj predaji, koju prenosi Enes ibn Malik, se veli: “Čovjek ne treba naređivati dobro niti sprječavati zlo dok ne stekne sljedeće tri osobine: da je blag u onome što naređuje, blag u onome što zabranjuje; znalac o onome što naređuje, znalac o onome što zabranjuje; pravedan u onome što naređuje, pravedan u onome što zabranjuje.”

Ko ovo nije naučio neka nauči, ili neka šuti. Šutnjom će prekriti svoje neznanje i spasit će sebe i druge od grijeha koji se čine pogrešnim tumačenjem vjerskih propisa. Pametni su rekli: “Niko nije sasvim obrazovan prije nego što nauči šutjeti.”

(mesihat.org)

Bosna PRESS pratite putem Facebook | Twitter | Android| iPhone



Stavovi iznešeni u ovom tekstu su autorovi i moguće je da isti ne predstavljaju stavove naše redakcije.
Komentari su vlastita mišljenja autora i redakcija zadržava pravo brisanja vulgarnih i uvredljivih komentara.

OSTAVI ODGOVOR